ОСВІТНІ ТА НАУКОВІ ГОРИЗОНТИ ПЕДІАТРІЇ (ДО 80-РІЧЧЯ КАФЕДРИ ПЕДІАТРІЇ № 2 НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ О.О. БОГОМОЛЬЦЯ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-2Ключові слова:
медична освіта, історія педіатрії, Національний медичний університет імені О.О. БогомольцяАнотація
Актуальність. У роботі представлено 80-річний шлях кафедри педіатрії № 2 Національного медичного університету імені О.О. Богомольця та погляд на сучасні аспекти підготовки лікарів з навчальної дисципліни «Педіатрія» в нинішніх складних умовах. Мета. Метою дослідження є аналіз історичних тенденцій викладання педіатрії на кафедрі педіатрії № 2 Національного медичного університету імені О.О. Богомольця у контексті сучасних викликів. Методи. Історично-описовий та аналітичний. Результати. Традиційно у Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця якісна підготовка майбутніх лікарів неможлива без досконалого оволодіння такою складною навчальною дисципліною, як «Педіатрія». Сучасність новітніх освітніх програм для магістрів медицини, що відповідають нинішнім непростим умовам навчання і актуальним викликам сьогодення, та досконала підготовка біля ліжка хворого формують зі здобувачів вищої освіти висококваліфікованих лікарів, які зроблять свій внесок у збереження здоров’я майбутніх поколінь. Широке застосування у медичній освіті дистанційних та симуляційних методик, що базуються на сучасних інформаційних технологіях, дозволяє отримати нову якість підготовки майбутнього лікаря. Висновки. 1) Історія кафедри педіатрії № 2 Національного медичного університету імені О.О. Богомольця нерозривно пов’язана з історією університету та розвитком педіатрії в Україні. 2) Сучасні дослідження науковців кафедри зосереджені на найбільш важливих питаннях діагностики та лікування дитячих хвороб в умовах триваючої війни та пандемії COVID-19. 3) Методичні підходи до підготовки дитячих лікарів на кафедрі відображають інноваційний підхід до синтезу практичної підготовки та оволодіння симуляційними й дистанційними технологіями.
Посилання
Diskin C. et al. “The early experience of doctors training in pediatrics: patient safety culture and the role and influence of the registrar.” Irish journal of medical science. 2022. Vol. 191, no.1. P. 271–278. DOI: 10.1007/s11845-021-02520-7 (date of access: 03.08.2024).
Pettoello-Mantovani M., Ehrich J., Romondia A., Nigri L., Pettoello-Mantovani L., & Giardino I. Diversity and differences of postgraduate training in general and subspecialty pediatrics in the European Union. The Journal of Pediatrics. Vol. 165, no. 2. P. 424–426. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2014.05.016 (date of access: 05.07.2024).
Ehrich J., Fruth J., Jansen D., Gerber-Grote A., Pettoello-Mantovani M. How to Calculate the Risk of Shortage and Surplus of Pediatric Workforce? J Pediatr. 2018 Aug. Vol. 199. P. 286–287.e2. DOI: 10.1016/j.jpeds.2018.04.075. PMID: 30049396 (date of access: 05.07.2024).
Волосовець О.П., Кривопустов С.П., Січкоріз О.Є., Абатуров О.Є., Банадига Н.В., Бекетова Г.В. та ін. Педіатрична освіта України у XXI сторіччі: сучасні виклики та проблеми майбутнього. Медична освіта. 2019. Т. 3. № 84. С. 63–70.
Волосовець О.П., Виговська О.В., Уліщенко В.В., Бекетова Г.В., Кривопустов С.П. та ін. Воркшоп як сучасна інноваційна технологія підготовки дитячих та сімейних лікарів. Медична освіта. 2021. № 2. С. 6–9. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2021.2.12397.
Волосовець О.П., Уліщенко В.В., Грищенко Н.В., Ковальчук О.Л., Купкіна А.В., Каруліна Ю.В., Ємець О.В., Хоменко В.Є., Салтанова С.Д. Напрями удосконалення викладання педіатрії у закладах вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 22–28. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822.
Кучин Ю.Л., Власенко О.М., Кучеренко І.І., Микитенко П.В. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. ФМО. 2022. Т. 35. С. 41–49. DOI: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.
Волосовець О.П., Виговська О.В., Кривопустов С.П., Кузьменко А.Я., Логінова І.О. та ін. Дистанційне навчання як інформаційно-комунікативна технологія додипломної підготовки лікарів з педіатрії в умовах сучасних викликів. Медична освіта. 2020. № 3. С. 9–12. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2020.3.11435.
Kuchyn Iu.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., Stuchynska N.V., Kucherenko I.I., Mykytenko P.V. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under COVID-19 conditions. Wiadomości Lekarskie. 2022. Vol. 75, no. 5. P. 1118–1123. DOI: 10.36740/WLek202205112. PMID: 35758488.
Lopreiato J.O., Sawyer T. Simulation-based medical education in pediatrics. Academic pediatrics. 2015. Vol. 15, no. 2. P. 134–142. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acap.2014.10.010.
Volosovets O.P., Vyhovska O.V., Kryvopustov S.P., Mozyrska O.V., Yemets O.V., Volosovets A.O., Wojciech Feleszko Problems of providing medical care to children of Ukraine as a result of russian aggression. Child’s Health. 2023. Vol. 18, no. 3. P. 9–13. DOI: 10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578.
Volosovets O.P., Lurin I.A., Naumenko O.M., Volosovets A.O., Kryvopustov S.P. Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomości Lekarskie. 2022. T. LXXV, no. 5. P. 1135–1138. DOI: 10.36740/WLek202205115.
Волосовець О.П., Цемашко С.В., Логінова І.О., Кривопустов С.П., Шевцова Т.І., Ільїн О.В., Черній О.Ф., Гелескул Л.М., Голік О.В. Аналіз показників народжуваності, неонатальної захворюваності та смертності під час пандемії COVID-19 і воєнного стану в Україні. Здоров’я дитини. 2023. T. 18, № 4. С. 7–12. DOI: 10.22141/2224-0551.18.4.2023.1595.
Видатний український вчений-педіатр В.М. Сідельников / С.П. Кривопустов, Л.В. Терещенко, Г.В. Шафаренко та ін. НМУ імені О. О. Богомольця. Тернопіль: Укрмедкнига, 2003. 165 с.
Волосовець О.П., Уліщенко В.В., Каруліна Ю.В., Ємець О.В., Кривопустов С.П., Волосовець Т.М. та ін. Проблемні питання запровадження якісного безперервного професійного розвитку лікарів. Медична освіта. 2022. № 1. С. 74–80. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12947.
Бекетова Г.В., Волосовець О.П., Горячева І.П., Солдатова О.В., Салтанова С.Д. Сучасні підходи до підготовки педіатра та оцінки його професійної компетентності: вітчизняний та американський досвід. Здоров’я дитини. 2024. Т. 19. № 3. С. 156–161. DOI: 10.22141/2224-0551.19.3.2024.1695.
Бекетова Г.В., Волосовець О.П., Горячева І.П., Солдатова О.В., Назар О.В. Етичні стандарти в педіатрії: хто такий «хороший педіатр»? Здоров’я дитини. 2023. Т. 18. № 4. С. 63–69. DOI: 10.22141/2224-0551.18.4.2023.1604.
Волосовець О.П., Науменко О.М., Цимбалюк Р.С., Кривопустов С.П., Грищенко Н.В. та ін. Досвід підготовки та атестації з педіатричних дисциплін здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина». Здоров’я дитини. 2023. Т. 18, № 6. С. 446–452. DOI: 10.22141/2224-0551.18.6.2023.1632.
Грищенко Н.В., Ковальчук О.В. Моніторинг рівня задоволеності якістю підготовки з педіатрії здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина» факультету підготовки іноземних громадян Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Здоров’я дитини. 2024. Т. 19, № 4. С. 208–213. DOI: 10.22141/2224-0551.19.4.2024.1707.
Волосовець О.П., Кривопустов С.П., Починок Т.В., Логінова І.О., Шевцова Т.І., Слюсар Н.А., Корх Л.М. Модель екзаменаційної педіатричної станції «Початкова та реанімаційна допомога новонародженій дитині» як компоненти об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальністю 222 «Медицина» галузі. Медична освіта. 2022. № 1. С. 43–47. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12940.
Волосовець О.П., Логінова І.О., Кривопустов С.П., Мозирська О.В., Черній О.Ф., Шевцова Т.І., Гелескул Л.М. Досвід створення вибіркової дисципліни «Основи неонатології» для підготовки магістрів зі спеціальностей 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія» Медична освіта. 2023. № 1. С. 15–21. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13819.
Шевцова Т.І., Салтанова С.Д. Студентський науковий гурток кафедри педіатрії № 2 Національного медичного університету як важлива складова у становленні майбутнього дитячого лікаря та дослідника. Вісник проблем біології і медицини. 2024. Т. 1, № 172. С. 313–318.