МОБІЛЬНІ ДОДАТКИ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ: ПОТЕНЦІАЛ САМООСВІТИ, ПРАКТИЧНОГО ТРЕНУВАННЯ ТА ДОСТУПУ ДО АКТУАЛЬНОЇ МЕДИЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-1Ключові слова:
інтерактивні методи навчання, забезпечення дистанційного доступу до знань, оптимізація навчального процесу, мобільні технології, аналіз ефективності е-навчанняАнотація
Актуальність. У сучасних умовах медична освіта в Україні переживає період активних змін та трансформацій, зумовлених як внутрішніми, так і глобальними викликами. Одним з ключових аспектів цього процесу є впровадження цифрових технологій у навчання майбутніх медичних фахівців. Мета статті: дослідити роль та ефективність мобільних додатків у підготовці медичних фахівців в Україні. Методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. Виклад основного матеріалу. Епоха технологій і знань, посилювана необхідність і попит на навчання впродовж життя, а також початок воєнних дій в Україні зумовили потребу в переході на електронну або дистанційну форму навчання. Вона забезпечує гнучкий та персоналізований освітній процес. Окремою формою електронного навчання є мобільне, яке базується на використанні портативних мобільних пристроїв для здобуття знань і навичок у будь-якому місці й у будь-який час. До основних напрямів впровадження мобільних технологій у медичну освіту належать додатки доповненої реальності, симуляційні застосунки, мобільне опитування, електронна пошта, відеозв’язок та вебінари. У медичних закладах вищої освіти України сьогодні використовуються різноманітні додатки та платформи, які надають доступ до актуальної медичної інформації та сприяють підготовці майбутніх фахівців до професійної діяльності. Невід’ємною частиною сучасної медичної освіти в Україні стали інтерактивні технології, які відіграють ключову роль у підготовці майбутніх медичних фахівців. Разом з традиційними методами передачі інформації, такими як лекції та презентації, інтерактивні методи заохочують майбутніх фахівців до самостійного вивчення, глибокого розуміння матеріалу, розв’язання задач та співпраці з іншими здобувачами освіти. Основними інтерактивними технологіями в медичній освіті є віртуальні клінічні сценарії, відеоуроки, мультимедійні презентації, симуляційні тренажери, брифінги, метод кооперативних груп. Висновки. Загалом мобільні додатки є ефективними інструментами для підвищення рівня знань і навичок майбутніх медичних фахівців. Впровадження інтерактивних і цифрових технологій у медичну освіту сприяє персоналізації навчання, адаптуючи його до індивідуальних потреб здобувачів освіти. Це також підвищує ефективність самоосвіти та стимулює пізнавальний інтерес майбутніх медиків.
Посилання
Гриценко О., Копчак О. Аналіз переваг та недоліків застосування інтерактивних методів навчання у підготовці майбутніх лікарів. Український педагогічний журнал. 2023. № 1. С. 128–132. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-128-132 (дата звернення: 22.07.2024).
Рожнова Т., Вадзюк С., Наконечна С., Ратинська О. Інтерактивні методи навчання – шлях до підвищення ефективності освітнього процесу у медичних закладах вищої освіти. Медична освіта. 2020. № 1. С. 51–59. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.3.13408 (дата звернення: 22.07.2024).
Гріднєв О. Використання цифрових технологій у навчання здобувачів вищої медичної освіти: проблеми та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2023. № 57. С. 245–248. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/57.1.48 (дата звернення: 22.07.2024).
Ковтун Л., Маганова Т., Сухоставець Н. Інноваційні підходи до навчання в медичних ЗВО України у сфері електронної системи охорони здоров’я (eHealth). Перспективи та інновації науки. 2023. № 3 (31). С. 706–718. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/19908/1/c706-717.pdf (дата звернення: 22.07.2024).
Mahdavi Ardestani S., Adibi S., Golshan A., Sadeghian P. Factors Influencing the Effectiveness of E-Learning in Healthcare: A Fuzzy ANP Study. Healthcare. 2023. Vol. 11. № 14. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare11142035 (дата звернення: 22.07.2024).
Іванчов П., Козлов С., Ліссов О., Переш Є. Впровадження цифрових технологій в освітній процес медичних закладів вищої освіти. Академічні візії. 2023. № 18. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/326 (дата звернення: 22.07.2024).
Приходченко С., Висоцький А., Валько О. Особливості використання «мобільного навчання» в освітньому процесі в медичних закладах освіти України в реаліях масштабної військової агресії. Академічні візії. 2023. № 19. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/376/335 (дата звернення: 22.07.2024).
Chandran V., Balakrishnan A., Rashid M., Pai Kulyadi G., Khan S., Devi E. S., Nair S., Thunga G. Mobile applications in medical education: A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE. 2022. Vol. 17. № 3. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265927 (дата звернення: 22.07.2024).
Богданова Т., Кампі Ю., Стечак Г. Аналіз ефективності освітніх платформ для організації дистанційного навчання лікарів. Інноваційна педагогіка. 2022. № 45. С. 76–81. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/45.15 (дата звернення: 22.07.2024).
Дехтяр Ю., Чорній О., Бутенко Л. Вища медична освіта в Україні в еру цифрової трансформації: вплив технологій. Перспективи та інновації науки. 2024. № 1 (35). С. 909–920. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/download/8662/8709 (дата звернення: 22.07.2024).
Oluwadele D., Singh Y., Adeliyi T.T. E-Learning Performance Evaluation in Medical Education – A Bibliometric and Visualization Analysis. Healthcare. 2023. Vol. 11. № 2. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare11020232 (дата звернення: 22.07.2024).
Chimmalgi M. Interactive lecture in the dissection hall: transforming passive lecture into a dynamic learning experience. Anatomical sciences education. 2019. № 12 (2). Р. 191–199. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1803 (дата звернення: 22.07.2024).
Борисюк І., Лоскутова Т., Камінський В. Інтеграція інтерактивних технологій в медичну освіту ЗВО України: роль STEAM-підходу. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 11 (17). С. 778–791. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/download/7356/7398 (дата звернення: 22.07.2024).
Мельничук І. Використання інтерактивних методів навчання у підготовці майбутніх педіатрів до роботи в команді. Медична освіта. 2020. № 4. С. 43–46. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2020.4.11658.