ІСТОРИКО-ГЕНЕЗИСНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ІНФОРМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-5

Ключові слова:

інформатична підготовка, фахівці галузі охорони здоров’я, майбутні магістри медицини, інформаційно-цифрові технології

Анотація

Публікація присвячена вивченню особливостей розвитку інформатичної підготовки майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я в Україні. Досягнення мети дослідження забезпечувалось використанням бібліосемантичного методу для аналізу науково-методичної, психолого-педагогічної літератури та нормативних документів з проблеми дослідження; методу системного аналізу для порівняння та узагальнення досвіду щодо інформатичної підготовки в медичних (фармацевтичних) закладах вищої освіти; емпіричних методів – бесіди та інтерв’ювання учасників освітнього процесу. З’ясовано, що існують ґрунтовні передумови становлення інформатичної підготовки майбутніх магістрів медицини, однак як педагогічне явище вона перебуває у постійному процесі трансформації, що пов’язано з науково-технічним прогресом та уніфікацією до європейських стандартів, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої медичної освіти. Аналіз історичних витоків та розгляд змістової характеристики процесу інформатичної підготовки майбутніх магістрів медицини дозволив визначити інформатичну підготовку як процес формування інформаційно-цифрової компетентності на основі вивчення та використання засобів і методів інформатики, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій за принципами багаторівневості, безперервності, професійної спрямованості, а також відповідності мети, основних завдань, змісту, організаційних форм, методів, засобів та результатів навчання досягнутому рівневі й потребам подальшого науково-технічного, соціально-економічного і культурного розвитку суспільства. Встановлено, що інформатична підготовки майбутніх магістрів медицини не повинна орієнтуватися лише на ознайомлювальне вивчення сукупності певних понять чи інформаційно-цифрових технологій, навіть найсучасніших, оскільки їх вивчення завжди обмежене пізнавальною здатністю здобувачів вищої освіти, можливостями матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу та часовими рамками.

Посилання

Denning P.J. et al. Computing as a discipline. Computer. 1989. 22(2). Р. 63–70.

Golz C., Peter K.A., Müller T.J., Mutschler J., Zwakhalen S. etc. Technostress and digital competence among health professionals in swiss psychiatric hospitals: Cross-sectional study. JMIR mental health, 2021. 8(11), e31408. URL: https://doi.org/10.2196/31408.

Kuchyn I., Reva T., Stuchynska N., Kucherenko I., Mykytenko P., Chkhalo O. Digital competence as a necessary component of the professional competence of pharmaceutical industry employees. Archives of Pharmacy Practice. 2022. 13(1). Р. 82–87.

Newell A., Perlis A., Simon H. What is computer science? Sci. 1967. P. 1373–1374.

Войтенко Л.П. Становлення та розвиток інформаційної освіти у системі вищої медичної освіти: історичний аспект проблеми. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики. 2010. Том 3, Вип. VIII. С. 26–32.

Добровольська А.М. Структурно-логічна модель формування і розвитку ІТ-компетентності майбутніх лікарів і провізорів у процесі навчання дисциплінам природничо-наукової підготовки. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 2(109). С. 31–39.

Жалдак М.І. Система підготовки вчителя до використання інформаційних технологій в навчальному процесі : дис. .... доктора пед. наук: 13.00.02. АПН СССР. НДІ змісту і методів навчання. 1989. 48 с.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Закон України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах» від 5.06.1994 № 80/94-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80/94-%D0%B2%D1%80#Text

Закон України «Про Національну програму інформатизації» 04.02.1988 № 74/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-%D0%B2%D1%80#Text.

Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» від 09.01.2007 № 537-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/537-16#Text.

Кобрин Н.З. Розвиток професійної освіти фахівців з медичної інформатики у Канаді (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : дис. …. доктора філософ. ; Національний університет Львівська політехніка. Львів, 2020. 328 с.

Кобрин Н.З. Специфіка розвитку освіти з медичної інформатики в Україні. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII (79), Issue: 197. С. 36–40.

Концепція інформатизації сфери охорони здоров’я України на 2013-2018 роки. URL: http://uacm.kharkov.ua/download/2013_10/148-154_Konzepziya_10_sc_P.pdf.

Кульбашна Я., Ткачук E., Захарова В. Нові завдання і функції сучасного викладача закладу вищої медичної освіти у підготовці компетентного лікаря. Освітологічний дискурс, 2018. № 1-2. С.141–157.

Кучеренко І. Модель формування інформатичної компетентності у студентів медичних закладів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2019. 1(22). С. 80–86.

Ларіна Р.Р. Державний механізм забезпечення інформатизації системи охорони здоров’я. Донецьк : ТОВ «Цифрова топограція», 2008. 252 с.

Мисловська С.К. Підготовка студентів медичних ВНЗ до використання інформаційних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. 2015. № 43. С. 261–265.

Мруга М.Р. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. Київ, 2007. 21 с.

Наказ Міністерства охорони здоров’я Україна «Про зміни до навчального плану підготовки лікарів у навчальних закладах МОЗ України» від 03.04.1996 № 70. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0070282-96#Text.

Огнев’юк В.О., Биков В.Ю., Жалдак М.І. та ін. Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільської школи. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2000. № 3(11). С. 3–10.

Основнi засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи i матеріали 2003-2004 рр.) / За ред. В.Г. Кременя. Київ-Тернопiль : вид-во ТДПУ, 2004. 147 с.

Постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку формування та виконання галузевої програми і проекту інформатизації» від 14.06.2011 № 1702. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1702-2001-%D0%BF#Text.

Розпорядження Кабінету міністрів «Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні» від 27.02.2019 № 95-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/95-2019-%D1%80#Text.

Стратегія розвитку освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#n12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Микитенко, П. В. (2023). ІСТОРИКО-ГЕНЕЗИСНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ІНФОРМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я В УКРАЇНІ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 31–37. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-5