ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНТЕРАКТИВНИХ МОВНИХ ПРАКТИК
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2023-2-2Ключові слова:
дискурсивний імідж, професійно-комунікативний імідж, професійний імідж, імідж лікаря, мовленнєва компетентність, інформаційні технології, фахова компетентністьАнотація
У статті розглядається питання формування професійно-комунікативного іміджу майбутніх лікарів за допомогою відповідних обов’язкових та елективних дисциплін, що впроваджуються у навчальний процес гуманітарними кафедрами медичних ЗВО України, в тому числі кафедрою мовної підготовки Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця: у цьому випадку йдеться про елективну компоненту «Інтерактивні мовні практики з медичної комунікації» для студентів 2 курсу. Розглядається загальне поняття іміджу професіонала, у тому числі з вивченням різних його складників, у першу чергу комунікативного. Аналізуються актуальні праці українських науковців та соціологічні дослідження на відповідну тематику. Поняття професійно-комунікативного іміджу використовується як основне, однак допускається паралельне вживання близьких за значенням понять мовленнєвого та вербального іміджу. Моделюються потенційні проблеми, на які можуть наразитися майбутні лікарі у встановленні ефективної комунікації з пацієнтами та їхніми родичами і з колегами; наводяться варіанти запобігання їхньому виникненню. Акцентується увага на врахуванні потенційної публічності майбутніх медичних спеціалістів, яка може передбачати комунікацію з широкими верствами суспільства, у тому числі через використання засобів масової інформації; у цьому плані завданням викладачів є навчання студентів-медиків засад адекватного спілкування з огляду на ситуацію, правильного, чіткого та професійного володіння мовою, а також сприяння формуванню комунікативних якостей у процесі професійної підготовки. Наводяться варіанти праці зі студентами під час обговорення питань формування їхнього професійно-комунікативного іміджу як майбутніх фахівців, реалізації практичних завдань із залученням інтерактивних навчальних методів, підготовки до напрацювання спільних мовних особливостей у процесі комунікації у фаховому середовищі.
Посилання
Сікорська О.О., Орду К.С. Комунікативна компетентність як показник професійного іміджу сучасного лікаря. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип. 43. Т. 3. С. 207–212.
Черкес Н.Д. Культура мовлення та етикет лікаря. Збірник тестів та контрольних запитань для студентів 1 курсу медичного факультету з підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальності 222 «Медицина». Львів : ЛНМУ ім. Данила Галицького, 2023. 29 с.
«Імідж лікаря» – елективний курс від кафедри суспільних наук ОНМедУ. Одеський національний медичний університет. 07.05.2021. URL: https://onmedu.edu.ua/imidzh-likarja-elektivnij-kurs-vid-kafedri-suspilnih-nauk-onmedu/.
Уварова О.О. Вибіркова освітня компонента «Імідж лікаря»: перші результати викладання. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : зб. матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції (23-24 лютого 2023 року). Запоріжжя : ЗДМУ, 2023. 207 с. С. 159–160.
Варданян А.О., Мелащенко М.П., Роженко І.В. Функції та етапи формування професійно-мовленнєвої компеентності майбутніх лікарів. Імідж сучасного педагога. 2018. № 3(180). С. 22–24.
Пасічник І.П. Проблеми формування професійного іміджу майбутнього лікаря. Кредитно-модульна система організації навчального процесу у вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладах України на новому етапі : матеріали Х ювілейної Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю, Тернопіль, 18-19 квітня 2013 р. Ч. 2. С. 611–613.
Троценко О.В. Медична субкультура : навчально-методичний посібник для вітчизняних студентів зі спеціальності «Медицина». Харків : ХНМУ, 2020. 40 с.
Ждан В.М., Кітура Є.М., Бабаніна М.Ю. Формування професійного іміджу майбутнього лікаря. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: збірник статей VII Міжнародної науково-практичної конференції (м. Полтава, 24-25 листопада 2022 р.). Полтава : Вид-во «Астрая», 2022. 275 с. С. 3–6.
Кушнір І. Критерії сформованості професійно-комунікативного іміджу іноземних студентів медичних спеціальностей. Український Педагогічний журнал. 2022. № 1. С. 80–86.
Ефективна комунікація в галузі охорони здоров’я: підруч. / С.М. Луцак, А.В. Ільків, М.В. Цуркан та ін. ; за ред. С.М. Луцак. Івано-Франківськ : видавничий відділ ІФНМУ, 2022. 144 с.
Мікаєлян В.В. Мовленнєва компетентність як професійно важлива якість лікаря. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя» (29-30 листопада 2017 р.). Вінниця, 2017. С. 90–94.
Українські медійники і теми медицини, науки та здоров’я – дослідження. Інститут масової інформації. 21.07.2020. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-medijnyky-i-temy-medytsyny-nauky-ta-zdorov-yadoslidzhennya-i34154.
Хавалкіна Л.М., Удальцова-Гродзинська К.О., Тимошенко Ю.В. Особливості психоемоційної підготовки лікарів-інтернів до самостійної праці як фахівців на рівні міжнародних вимог. Сучасна медична освіта: методологія, теорія, практика : матеріали Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю (м. Полтава, 19 березня 2020 р.). Полтава, 2020. С. 235–237.
Альохіна Н.В. Формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 40(2). С. 51–55.