ПЕДАГОГІЧНІ МЕТОДИ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ГІСТОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-5Ключові слова:
пізнавальна активність, вища медична освіта, дидактичні умови, морфологічні дисципліни, інтерактивні методи, мотивація до навчання, гістологіяАнотація
У сучасних умовах трансформації вищої медичної освіти актуалізується проблема формування пізнавальної активності здобувачів освіти. Інтенсифікація навчального процесу, зростання вимог до майбутніх фахівців, цифровізація та виклики воєнного стану зумовлюють потребу в дидактичних умовах, які не лише забезпечують якісне засвоєння знань, а й стимулюють інтерес до навчання, внутрішню мотивацію та самостійну пізнавальну діяльність. У статті пізнавальна активність розглядається як інтегративне особистісне утворення, що містить когнітивний, мотиваційний, емоційно-вольовий і поведінковий компоненти. Метою дослідження є визначення та обґрунтування дидактичних умов формування пізнавальної активності студентів медичних університетів у процесі вивчення морфологічних дисциплін, зокрема курсу «Гістологія, цитологія та ембріологія». У процесі дослідження застосовано комплекс теоретичних методів: аналіз філософської, психолого-педагогічної та методичної літератури; порівняльно-аналітичний і системно-структурний підходи; узагальнення результатів педагогічного досвіду. Методологічною основою стали положення діяльнісного, компетентнісного, особистісно орієнтованого та суб’єктного підходів. Результати дослідження дали змогу виокремити низку дидактичних умов, що сприяють розвитку пізнавальної активності в студентів-медиків. Серед них – упровадження особистісно орієнтованих стратегій навчання, що враховують індивідуальні освітні потреби студентів; використання інтерактивних методик (проблемно орієнтоване навчання, кейс-методи, мікропроєкти); активне застосування цифрових інструментів (віртуальні мікропрепарати, онлайн-платформи, електронні портфоліо); створення емоційно безпечного освітнього середовища через підтримку, діалог і конструктивний зворотний зв’язок; формування навичок саморефлексії та самоменеджменту в навчальній діяльності. Особлива увага приділяється морфологічним дисциплінам, що становлять базу професійної підготовки лікаря. У статті представлено приклади дидактичних рішень, застосованих у викладанні курсу «Гістологія, цитологія та ембріологія», зокрема навчальні квести, віртуальні практикуми, гейміфіковані платформи для самоперевірки. Зроблено висновок, що формування пізнавальної активності студентів можливе лише за умови комплексної реалізації дидактичних умов, що об’єднують педагогічні, технологічні та психологічні чинники. Отримані результати можуть бути використані в практиці викладання, а також для подальших досліджень у галузі медичної педагогіки.
Посилання
Стучинська Н., Новікова І. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Випуск 10(2). С. 142–148.
Онейко А. С. Активізація пізнавальної діяльності студентів під час вивчення англійської мови. Збірник наукових праць НПУ імені М. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 133. С. 173–184.
Власюк О. Я. Активізація навчально-пізнавальної діяльності – шлях до формування культури самоосвітньої діяльності студентів. Теорія та методика управління освіою. 2010. Вип. № 5, грудень. URL: http://tme.umo.edu.Ua/docs/5/11vlasas.pdf.
Яцина О. Ф. Психологічні аспекти активізації пізнавальної діяльності. Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2011. Вип. 20. С. 195–198.
Гурська О. Місце та роль самостійної роботи студентів у навчальному процесі. Витоки педагогічної майстерності. 2014. Випуск 13. С. 103–107.
Шумило М. Ю. Методика організації самостійної роботи студентів-медиків у вищих навчальних закладах. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. VIII (95), Issue: 239, 2020. Nov. Р. 48–51.
Завіруха Л. А. Компонентна структура пізнавальної активності майбутніх учителів музичного мистецтва. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. № 1 (34). 2020. С. 126–130.
Mariia Morozova, Larisa Gula, Nataliia Dymar, Inna Diachenko, Nataliia Bykadorova. Influence of critical thinking technologies on improvement of students performance during self-study. Journal of Curriculum and Teaching. Vol 11, No 1 (2022) P. 59–72. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n1p59
Самсонова О. О. Роль мотивації у процесі управління науково-дослідною діяльністю студентів. URL: http://nauka.zinet.info/15/samsonova.php (дата звернення 29.06.2025).
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посібник. 3-є вид. Київ, 2001. 607 с.
Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навчальний посібник. Київ : «Академвидав», 2006. 352 с.
Димар Н. М., Яременко Л. М. Реалізація проблемно-пошукового підходу при навчанні загальної гістології. Медицина та фармація: освітні дискуси. Вип. 1. 2025. С. 41–49. DOI https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-1-8
Інтеграція особистісно орієнтованого підходу в систему компетентнісної освіти : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Чернівці, 28 січня 2021 року) / за заг. ред. Т. М. Антонюк, Л. М. Авдіковської, О. В. Кульбабської, О. С. Стрижаковської, Л. П. Українець. Чернівці : Технодрук, 2021. 262 с.
Психологія та педагогіка : навч. посіб. Л. А. Колесніченко, М. В. Артюшина, О. М. Котикова та ін.; За заг. ред. Л. А. Колесніченко. Київ : КНЕУ, 2008. 408 с.
Трансформаційні процеси в підготовці сучасного медичного та фармацевтичного працівника : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної internet-конференції з міжнародною участю, м. Рівне, 26–27 березня 2020 р. редкол.: Р. О. Сабадишин та ін. Рівне : КЗВО «Рівненська медична академія», 2020. 186 с.
Alan J. Neville. Problem-Based Learning and Medical Education Forty Years On. A review of its effects on knowledge and clinical performance. Medical Princciples and Practice. 2009. 18, 1–9.
Мергель Т. В. Застосування інтерактивного методу «мозкового штурму» у навчальному процесі. Медична освіта. 2015. № 4. С. 44–47.
Yajuan Ni, Hongyuan Bai, Haitao Shi. Application of Heuristic Method to the Clinical Teaching of Internal Medicine. Journal of Clinical and Nursing Research, 2023, Volume 7, Issue 3. P. 19–23.
Huang H., Chai Y., Fang C., et al., The Application of Heuristic Teaching Method in the Teaching of Prescriptions. Journal of Traditional Chinese Medicine Management, 2022. 30(20), Р. 31–32.
Димар Н. М. Застосування евристичних технологій в організації самостійної роботи майбутніх лікарів-педіатрів. The Functioning of Healthcare in EU Countries and Ukraine in Maintaining Sustainable Development (March 19–20, 2025. Riga, the Republic of Latvia) : International scientific conference. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2025. P. 63–66
Данильчук Л. Використання «кейс-методу» в професійній діяльності викладача вищого навчального закладу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2004. № 5. С. 66–71.
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л. З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
Vasianovych I., Тatarina O., Lenha E., Ruda O., Vainahii O., Dymar N. Analysis of the effectiveness of the implementation of digital technologies in the educational process of medical HEIs: challenges, optimization. Revista Eduweb, 2023, abril-junio, v. 17, n. 2., 32–42. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.3
Димар Н. М., Корильчук Н. І., Стриженко Т. О. Роль інтерактивних технологій у формуванні професійної компетентності майбутніх медиків. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Бахмат Н.В.]. Вип. 31 (2-2021). Київ : Міленіум, 2021. С. 261–271. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2021-31-261-271
Дубінін С. І., Клепець О. В., Пілюгін В. О., Ваценко А. В., Улановська-Циба Н. А., Передерій Н. О., Рябушко О. Б. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів на лекціях із медичної біології. Матеріали Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Сучасна медична освіта: методологія, теорія, практика» (19 березня 2020 року, м. Полтава, УМСА). С. 76–78.
Бондарєва Т. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів у системі ступеневої вищої освіти. Нова педагогічна думка. 2013. № 1. С. 83–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd 2013 1 19 (дата звернення 30.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





