ОЦІНКА КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ ЯК ОДИН З КЛЮЧОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ ЇХ АТЕСТАЦІЇ НА ПЕДІАТРИЧНІЙ СТАНЦІЇ НА ОСП(К)І-2

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-3

Ключові слова:

комунікативні навички, педіатрична станція ОСП(К)І-2, опитування

Анотація

Сучасна система вищої медичної освіти спрямована не лише на формування професійних знань і клінічних навичок, а й на розвиток особистісних якостей майбутніх лікарів. Серед них важливе місце посідають комунікативні навички, які забезпечують ефективну взаємодію з пацієнтами, колегами та іншими учасниками медичного процесу. У педіатрії ці навички набувають особливого значення, оскільки лікар взаємодіє не лише з дитиною, а й з її батьками або опікунами, що потребує особливої емпатії, такту та чіткості в спілкуванні. Мета дослідження – вивчити рівень сформованості комунікативних навичок у студентів при підготовці та атестації на педіатричній станції ОСП(К)І-2, а також визначити динаміку змін цього показника протягом двох навчальних років. Матеріали та методи. Дослідження базується на результатах анонімного анкетування випускників, які проходили навчання у 2022/2023 та 2024/2025 навчальних роках на кафедрі педіатрії № 2 НМУ імені О. О. Богомольця. Анкета містила запитання щодо самооцінки рівня практичних навичок, підготовленості до складання ОСП(К)І-2, власних комунікативних навичок. Застосовано методи кількісного аналізу даних з наступною порівняльною інтерпретацією. Результати. 84,2 % випускників 2025 р. визначилися щодо продовження навчання в інтернатурі з обраної спеціальності порівняно до 90 % у 2023 р. Питома вага респондентів, які оцінили свій рівень практичних навичок як недостатній, у динаміці суттєво зменшилася (з 24,3 % до 2,6 %). 89,2 % здобувачів вищої освіти 2022/2023 н. р. та 94,7 % 2024/2025 н. р. вважають себе впевненими у володінні практичними навичками для складання ОСП(К) І-2. 90 % випускників обох опитаних груп визначили, що запроваджені педіатричні станції є оптимальними для оцінки практичних навичок. 100 % здобувачів вищої освіти оцінили можливості формування soft skills під час навчання на кафедрі Педіатрія № 2 як високу та достатню. Висновки. Оцінювання комунікативних навичок є ключовим елементом на педіатричній станції ОСП(К)І-2. Однак для досягнення стабільно високого рівня опанування ними важливо їх упроваджувати з перших курсів, постійно осучаснювати методи навчання, зокрема шляхом впровадження тренінгів, симуляцій та ефективного зворотного зв’язку.

Посилання

Стратегія розвитку Національного медичного університету імені О. О. Богомольця на 2025-2030 рр. URL: https://nmuofficial.com/strategiya-rozvytku-do-2030-roku/

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ (редакція станом на 01.07.2014 р.). URL: https://www.zakon.rada.gov.ua

Kuchyn Yu. L., Naumenko O. M., Vlasenko O. M., Lytvynova S. I., Burov O. V., Kucherenko I. I., et al. The experience of designing a single information and educational environment of the university “NMU Digital”. Educ Technol Q. 2022. DOI: 10.55056/etq.10.

Наказ МОЗ від 19.02.2019 № 419. «Про затвердження Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0279-19#Text

Про затвердження Порядку здійснення єдиного державного кваліфікаційного іспиту для здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я : Постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 334 «. 2018.

Про затвердження змін до Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів : Наказ МОЗ України від 24.05.2024 № 900.

Волосовець О. П., Кривопустов С. П., Починок Т. В., Логінова І. О., Шевцова Т. І., Слюсар Н. А., Корх Л. М. Модель екзаменаційної педіатричної станції «Початкова та реанімаційна допомога новонародженій дитині» як компоненти об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту добувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальністю 222 «Медицина» галузі. May 2022. Медична освіта. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12940

Комунікативні навички лікаря : підруч. для студ. вищих мед. навч. закл. та фахівців практ. мед. О. С. Чабан, О. О. Хаустова, І. А. Коваль та ін.; за заг. ред. О. С. Чабана. 2-ге вид., переробл і доповн. Київ : Видавець Заславський О.Ю., 2021. 429 с.

Кучин Ю. Л., Власенко О. М., Кучеренко І. І., Микитенко П. В. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу успішності майбутніх магістрів М(Ф)ЗВО. ФМО. 2022. Т. 35. С. 41–49. DOI: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-006.

Волосовець О. П., Науменко О. М., Цимбалюк Р. С., Кривопустов С. П., Грищенко Н. В. та ін. Досвід підготовки та атестації з педіатричних дисциплін здобувачів освіти за спеціальністю 222 «Медицина». Здоров’я дитини. 2023. Т. 18. № 6. С. 446–452. DOI: 10.22141/2224-0551.18.6.2023.1632.

Грищенко Н. В., Ковальчук О. Л. Самостійна робота студентів з педіатрії як неодмінна компонента в надбанні компетентностей майбутнього лікаря. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2025. Вип.1. С. 34–40. DOI: 10.32782/eddiscourses/2025-1-7.

Волосовець О. П., Уліщенко В. В., Грищенко Н. В., Ковальчук О. Л., Купкіна А. В., Каруліна Ю. В., Ємець О. В., Хоменко В. Є., Салтанова С. Д. Напрями удосконалення викладання педіатрії у закладах вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 22–28. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13822.

Gryshchenko N. V., Kovalchuk O. L. Monitoring the level of satisfaction with the quality of training in pediatrics of undergraduates on the specialty 222 “Medicine” of the Faculty for Training of Foreign Citizens of the Bogomolets National Medical University. Child`s Health. 2024. Vol. 19 no.4. P. 208–213. DOI: 10.22141/2224-0551.19.4.2024.1707.

Волосовець О. П., Антипкін Ю. Г. Кадрове забезпечення медичної допомоги дітям в Україні в умовах війни та пандемії COVID-19. Перинатологія та Педітрія. 2024. № 3(99). С. 79–86; doi:10.15574/PP.2024.3(99).7986.

Volosovets O. P., Vyhovska O. V., Kryvopustov S. P., Mozyrska O. V., Yemets O. V., Volosovets A. O., Wojciech F. Problems of providing medical care to children of Ukraine as a result of russian aggression. Child’s Health. 2023. Vol. 18, no. 3. P. 9–13. DOI: 10.22141/2224-0551.18.3.2023.1578.

Oleksandr P. Volosovets, Igor A. Lurin, Oleksandr M. Naumenko, Anton O. Volosovets, Sergii P. Kryvopustov. Current challenges for the health care system due to the lack of medical staff and the continuous professional development of doctors. Wiadomości Lekarskie. 2022. Tom LXXV. Nr 5. P. 1135–1138. DOI: 10.36740/WLek202205115

Волосовець О. П., Кривопустов С. П., Кузьменко А. Я., Прохорова М. П., Черній О. Ф., Хоменко В. Є., Ємець О. В., Грищенко Н. В., Ковальчук О. Л, Купкіна А. В. Зміни у стані здоров’я дітей у віці до 1 року на тлі війни та пандемії COVID-19 в Україні. Здоров’я дитини. 2024. Том 19. № 6. С.6–16. https://doi.org/10.22141/2224-0551.19.6.2024.1737

Волосовець О. П., Бекетова Г. В., Гур’єв С. О., Кузьменко А. Я., Волосовець А. О, Логінова І. О., Черній О. Ф. Вплив війни та пандемії COVID-19 на показник смертності дітей у віці до 1 року в Україні. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина. 2024. Том 14 № 4(53). С. 6–14. DOI: 10.24061/2413-4260. XIV.4.54.2024.1

Бекетова Г. В., Волосовець О. П., Горячева І. П., Солдатова О. В., Салтанова С. Д. Сучасні підходи до підготовки педіатра та оцінки його професійної компетентності: вітчизняний та американський досвід. Здоров’я дитини. 2024. Том 19. № 3. С. 156–161. https://doi.org/10.22141/2224-0551.19.3.2024.1695

Diskin C., Byrne D., Normand C., O’Neill M. B. The early experience of doctors training in pediatrics: patient safety culture and the role and influence of the registrar. Irish journal of medical science. 2022. (191(1), pp. 271–278. https://doi.org/10.1007/s11845-021-02520-7

Бекетова Г. В., Волосовець О. П., Горячева І. П., Солдатова О. В., Назар О. В. Етичні стандарти в педіатрії: хто такий «хороший педіатр». Здоров’я дитини. 2023. Том 18. № 4. С. 63–69. DOI: https://doi.org/10.22141/2224-0551.18.4.2023.1604

World Economic Forum Future of Jobs Report 2025. URL: https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf (date of access: 25.07.2025)

Green-Weir R. R., Anderson D. M., Carpenter R. Health Administrators Go Beyond the Healthcare Leadership Alliance in Defining Soft Skill Competencies. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. 2022 Mar 31. 20(2), Article

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Як цитувати

Грищенко, Н. В., & Ковальчук, О. Л. (2025). ОЦІНКА КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ ЯК ОДИН З КЛЮЧОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ ЇХ АТЕСТАЦІЇ НА ПЕДІАТРИЧНІЙ СТАНЦІЇ НА ОСП(К)І-2. Медицина та фармація: освітні дискурси, (3), 21–28. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-3