КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД В ОЦІНЮВАННІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 222 «МЕДИЦИНА» В МЕЖАХ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ФАРМАКОЛОГІЯ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-12Ключові слова:
компетентності, фармакологія, здобувачі освіти, оцінювання, тестування, опитування, кейс, контроль знаньАнотація
У статті розглянуто особливості реалізації компетентнісного підходу в системі оцінювання результатів навчання студентів-медиків у межах дисципліни «Фармакологія». Компетентнісний підхід – це стратегічний напрям сучасної медичної освіти, який передбачає не лише засвоєння знань, але й формування професійних навичок, клінічного мислення та відповідальності за прийняті рішення. У рамках спеціальності 222 «Медицина» дисципліна «Фармакологія» має ключове значення в підготовці лікаря, оскільки забезпечує фундаментальні знання про лікарські засоби, механізми їхньої дії, побічні ефекти й особливості клінічного застосування. Питання раціонального застосування лікарських засобів є проблемою представників усіх медичних спеціальностей. Фармакологія є однією з ключових дисциплін у підготовці майбутніх лікарів. Вона формує у здобувачів вищої освіти цілісну систему знань про дію лікарських засобів, їх механізми впливу на організм, можливі побічні ефекти та принципи клінічного застосування відповідно до сучасних стандартів доказової медицини. Чіткість діагностичних критеріїв, актуальні зміни у формулюванні мети лікування, вибору програми й контролю ефективності, безпеки, індивідуалізовані залежно від віку, раціональний вибір персоналізованої фармакотерапії мають вплив на якість і тривалість життя хворого, здоров’я населення України. Мета – визначення основних загальних і фахових компетентностей, що формуються в процесі вивчення дисципліни, а також окреслення критерій їхнього вимірювання: обґрунтування необхідності переходу від контролю рівня засвоєння знань до комплексної оцінки практико-орієнтованих умінь та клінічного мислення. Результати. Усі види ефективного оцінювання навчальної діяльності здобувачів вищої освіти мають навчально-методичне забезпечення, яке підпорядковане оволодінню компетентностями різного спрямування для досягнення програмних результатів навчання. Висновки. Ефективне оцінювання знань у цій сфері є винятковим для забезпечення високого рівня компетентності майбутніх лікарів.
Посилання
Harden R., Laidlaw J. Essential Skills for a Medical Teacher. Edinburgh: Elsevier, 2017.
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 222 «Медицина» : наказ МОН України № 1304 від 07.11.2014.
Власенко А. Ю. Компетентнісний підхід у фармацевтичній освіті. Вісник фармації, 2021.
Про освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Дата оновлення: 28 вересня 2018 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Зайченко Г. В., Савченко Н. В., Гнатюк В. В., Дяченко В. Ю., Шумейко О. В. Компетентнісний підхід до викладання фармакології лікарських засобів, що впливають на респіраторну систему. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2025. № 1. С. 55–61. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-1-10.
Методичні рекомендації до практичних занять. Модуль 2 «Лікарські засоби, що впливають на функції виконавчих органів, хіміотерапевтичні засоби, антидоти». Навчальна дисципліна «Фармакологія». Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 222 «Медицина» 3 курсу / Г. В. Зайченко, О. В. Шумейко, Н. В. Савченко. 2024. 159 с. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/14330.
Методичні рекомендації до практичних занять. Модуль 1 «Загальна фармакологія. Медична рецептура. Лікарські засоби, що впливають на нервову систему та обмін речовин». Навчальна дисципліна «Фармакологія». Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 222 «Медицина» 3 курсу / Г. В. Зайченко, О. В. Шумейко, Н. В. Савченко. 2024. 176 с. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/14330.
Робоча програма навчальної дисципліни «Фармакологія» для студентів за освітнім рівнем підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузі знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальності 222 «Ме- дицина» 3 курсу медичних факультетів № 1, 2 та ФПЛЗСУ / Г. В. Зайченко, Н. В. Савченко. 2024. 55 с. URL: https://drive.google.com/drive/folders/1cOFo6vB0M-хxLlMK4pvF0zvj1N1NjcX.
Горчакова Н. О., Шумейко О. В., Клименко О. В. Методичні та технологічні аспекти викладання фармакології. Актуальні питання клінічної фармакології та клінічної фармації (Topical issues of clinical pharmacology and clinical pharmacy) : матеріали наук.-практ. internet-конф. з міжнар. участю, м. Харків, 29–30 жовтня 2024 року. Харків, 2024. С. 329–330. URL: https://drive.google.com/file/d/1VJAtpDZ3v1uLC4E26KH3w0o184HYJG-X/view.
Зайченко Г. В., Горчакова Н. О., Гнатюк В. В., Савченко Н. В., Дяченко В. Ю., Шумейко О. В., Клименко О. В. Інновації у викладанні фармакології: від теорії до практичної імплементації. Фармацевтична освіта, наука та практика: стан, проблеми, перспективи розвитку : матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, присвяченої 25-річчю фармацевт. ф-ту Нац. мед. ун-ту імені О. О. Богомольця, м. Київ, 19–20 груд. 2023 року. Київ, 2023. С. 114–115. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/9660.
Зайченко Г. В., Горчакова Н. О., Клименко О. В., Шумейко О. В., Ходаківська О. В., Клименко О. Г. Аспекти фармацевтичної бiотехнологiї при викладаннi фармакологiї в НМУ iменi О. О. Богомольця : матеріали наук.-практ. конф. кафедри фармакології Нац. мед. ун-ту імені О. О. Богомольця, м. Київ, 2020 року. Київ, 2020. С. 31–32. http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/2144.
Білоконь Т. А., Зіменковський Б. С. Основи клінічної фармакології. Київ : Медицина, 2020.