РОЗРОБЛЕННЯ ДИЗАЙНУ ІНТЕРАКТИВНОГО АДАПТИВНОГО ПІДРУЧНИКА З ІНФОРМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Наталія Василівна Стучинська Національний медичний університет імені О. О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-5583-899X
  • Світлана Ананіївна Шабацька Національний медичний університет імені О. О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-9885-5546

DOI:

https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-10

Ключові слова:

інтерактивний підручник, адаптивне навчання, інформатичні дисципліни, вища медична освіта, цифрова компетентність, активне навчання, студентоцентризм

Анотація

У роботі досліджується проблема конструювання дизайну підручника з інформатичних дисциплін для здобувачів вищої медичної освіти, який би відповідав потребам галузі охорони здоров’я України та сучасним технологічним можливостям цифрового суспільства. Інтерактивний підручник з функцією адаптування – електронний ресурс із можливостями підлаштування мультимедійного контенту до індивідуальних потреб та особливостей студентів з урахуванням рівня їхньої підготовки. Такий підручник може стати одним із провідних засобів цифрової трансформації вищої медичної освіти, значно розширивши можливості персоналізованого навчання та формування індивідуальної освітньої траєкторії. Матеріали та методи: бібліосемантичний аналіз, узагальнення, синтез; опитування, бесіди у фокус-групах, конструювання за допомогою програми Kotobee Author.Наукові розвідки дали змогу авторам здійснити систематизацію реалізованих у світовій практиці адаптивних електронних підручників. Проведено аналіз доступних для освітян інструментів для створення сучасних інтерактивних підручників, що підтримують мультимедійний контент, адаптивне навчання та можуть бути інтегровані із системами управління навчанням (LMS), зокрема платформою Moodle, на базі якої функціонує LIKAR_ NMU https://likar.nmu.kyiv.ua/. Показано переваги Kotobee Author як програмного рішення для створення інтерактивних електронних підручників, що відповідають потребам медичної освіти. Програмне забезпечення Kotobee Author вирізняється розширеним функціональним потенціалом: можливостями додавати інтерактивні елементи (відео, аудіо, 3D-моделі, вікторини тощо); інструментами для розробки контенту, налаштування інтерфейсу, управління й аналізу. Ці унікальні функції дали підстави визначити програмний засіб Kotobee Author як оптимальний для створення інтерактивного адаптивного підручника з інформатичних дисциплін.Автори розглядають особливості структурування змісту навчального матеріалу, форми його подачі та функціональні можливості інтерактивного підручника з інформатичних дисциплін з адаптивними функціями. Висновки. Сконструйований на базі Kotobee Author інтерактивний підручник, будучи водночас багатофункціональним адаптивним засобом навчання і об’єктом вивчення цифрових додатків, дає змогу забезпечити реалізацію персоналізованого підходу в освіті на якісно новому рівні.

Посилання

Терентюк В. Г., Кучеренко І. І., Матукова-Ярига Д. Г. Роль та значення розвитку цифрових компетентностей працівників охорони здоров’я, здобувачів медичної та фармацевтичної освіти та науково-педагогічних працівників закладів вищої медичної освіти в умовах цифровізації та цифрової трансформації охорони здоров’я. Медицина та фармація: освітні дискурси, 2024. № 3. С. 105–110. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-15.

Власюк О. П., Степаненко О. К., Приходькіна Н. О. Вплив штучного інтелекту та інформаційних технологій на мобільну освіту та навчання майбутнього. Академічні візії. 2023. № 26.

World Economic Forum 91–93 route de la Capite CH-1223 Cologny/Geneva Switzerland. Tel.: +41 (0)22 869 1212. Fax: +41 (0)22 786 2744. E-mail: contact@weforum.org www.weforum.org. Copyright © 2025 by the World Economic Forum. ISBN 978-2-940631-90-2. URL: https://www.weforum.org/reports/the-future-ofjobs-report-2025.

Засєкіна Т. М., Тишковець М. Д. Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника. Київ : Педагогічна думка, 2019. Вип. 22. С. 86–96.

Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті : Закон України № 10177 від 23 квітня 2024 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/10177.

Falmagne J.-C., Doignon J.-P. Knowledge spaces and learning spaces. 2015. URL: https://arxiv.org/abs/1511.06757.

Aleven V., Borchers C., Huang Y., Nagashima T., McLaren B., Carvalho P., Popescu O., Sewall J., Koedinger K. An integrated platform for studying learning with intelligent tutoring systems. 2025. URL: https://arxiv.org/abs/2502.10395.

Brusilovsky P., Sosnovsky S. The return of intelligent textbooks. AI Magazine, 2022. Vol. 43 (4). P. 337–340. https://doi.org/10.1002/aaai.12061.

Brusilovsky P. (2023, August 24). Innovation in education: Brusilovsky working on adaptive textbooks. University Times. URL: https://www.utimes.pitt.edu/news/innovation-education-4.

Baraniuk R.G. OpenStax Tutor: Adaptive learning with open educational resources. Journal of Open Education, 2021. Vol. 5 (2). P. 45–58. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/3-540-44595-1_33?utm_source.

Oppmann M.-M., Beege M., Reinhold F. Stimulating individual learning of the concept of fraction equivalence: How students utilize adaptive features in digital learning environments mediates their effect. Learning and Instruction, 2025. Vol. 98, P. 102118. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2025.102118.

Shabatska S.A., Stuchynska N.V. Formation of digital competence of future healthcare professionals in studying informatics disciplines. In Annual international scientific and practical conference of students and young scientists “Innovative Horizons in Medicine and Technics: Perspectives of Young Scientists Katowice, Poland, 2024, December 13. P. 109–111. https://doi.org/10.31612/978-617-8463-16-8.

Шеховцева Т., Долінна М. «Кліпове» мислення як фактор формування підходу до інтерактивності освітнього процесу. European Humanities Studies: State and Society, 2020. № 3(I). С. 150–156. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2020.3-1.13.

Головко М. В. Підручник як основа методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 2018. С. 62–74. ISSN 2411-1309 URL: https://core.ac.uk/reader/188188000#page=62.

Iurii K., Reva T., Stuchynska N., Pavlo M., Inna K., Chkhalo O. Digital Competence as a Necessary Component of the Professional Competence of Pharmaceutical Industry Employees. Archives of Pharmacy Practice, 2022. Vol. 13(1). P. 82–87. https://doi.org/10.51847/8OrtVmWGRO.

Kuchyn I.L., Vlasenko O.M., Melnyk V.S., Stuchynska N.V., Kucherenko I.I., Mykytenko P.V. simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under COVID-19 conditions. Wiad Lek. 2022. Vol. 75 (5 pt. 1). P. 1118–1123. DOI: 10.36740/WLek202205112. PMID: 35758488.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Як цитувати

Стучинська, Н. В., & Шабацька, С. А. (2025). РОЗРОБЛЕННЯ ДИЗАЙНУ ІНТЕРАКТИВНОГО АДАПТИВНОГО ПІДРУЧНИКА З ІНФОРМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ. Медицина та фармація: освітні дискурси, (2), 64–71. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-10