ДЕЯКІ АСПЕКТИ ТРЕНІНГУ «ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОГО МОДУСУ В СТОМАТОЛОГІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-2-6Ключові слова:
комунікативний модус, комунікація, стоматологи, медична освітаАнотація
Статтю присвячено актуальній проблемі формування комунікативної компетентності майбутніх стоматологів як ключового компонента їхньої професійної підготовки та власне формуванню синергічного утворення – позитивного комунікативного модуса, який визначає ефективність комунікації протягом підготовки здобувачів освіти в закладі ЗВО. Розвиток комунікативної компетентності є необхідною складовою професійної підготовки майбутніх стоматологів, адже ефективна взаємодія з пацієнтом суттєво впливає не лише на якість надання стоматологічної допомоги, а й на психологічний комфорт пацієнта та дотримання етичних стандартів у медичній практиці. У статті проаналізовано наукові підходи до визначення структури та змісту комунікативної підготовки фахівців медичної галузі, окреслено науково-педагогічні засади та потребу в спеціалізованих програмах саме для стоматологічного профілю.Розроблена програма «Формування комунікативного модуса в стоматологічному середовищі» враховує актуальні освітні потреби, має міждисциплінарний характер і поєднує теоретичну, практичну та рефлексивну компоненти підготовки. Її перевагами є практична спрямованість, використання інтерактивних методів, залучення студентів до аналізу типових ситуацій стоматологічної практики, а також акцент на розвитку емоційної компетентності та навичок саморефлексії. У статті описано зміст, структуру, методи, види й форми реалізації навчальної програми «Формування комунікативного модуса в стоматологічному середовищі», розрахованої на 1 кредит ЄКТС. Представлені приклади тренінгових вправ, що сприяють розвитку професійної комунікації, активного слухання, управління конфліктами та рефлексії. Упровадження такої програми в освітній процес сприятиме системному формуванню професійного комунікативного стилю майбутніх стоматологів, їхній готовності до ефективної взаємодії в умовах сучасної медичної практики та підвищенню загальної якості стоматологічної допомоги.
Посилання
Бондарчук О. І. Соціально-психологічні умови розвитку готовності майбутніх лікарів до попередження конфліктів з пацієнтами : монографія. Київ : ТОВ НВП «Інтерсервіс», 2014. 168 с.
Галіяш Н. Б., Бількевич Н. А., Петренко Н. В. Формування комунікативної компетентності як фундаментальної складової професії лікаря. Медична освіта. 2019. № 2. С. 67–74.
Гуменна І. Педагогічні умови та модель підготовки майбутніх лікарів до професійної комунікації. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2016. № 1. С. 53–60.
Кайдалова Л. Г. Педагогічні технології як засіб формування компетентностей майбутніх фахівців охорони здоров’я. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2014. Вип. 17. С. 49–53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ znppo_2014_17_11 (дата звернення: 29.04.2025).
Лимар Л. В. Особливості мотивації студентів-медиків до попередження конфліктів з пацієнтами у процесі професійної підготовки. Вісник післядипломної освіти. 2011. № 3. С. 350–357.
Мітіна С. В. Соціально-психологічний тренінг як засіб формування комунікативної компетентності лікарів-інтернів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2016. Т. 2, № 3. С. 55–60.
Науменко О. М., Стучинська Н. В., Мусієнко Л. М. Роль мотивації у вивченні англійської мови за професійним спрямуванням майбутніми лікарями. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2023. Вип. 1 (52). С. 119–123.
Юсеф Ю. В. Використання професійно-орієнтованих тренінгів у процесі підвищення рівня комунікативної культури майбутніх лікарів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 20. С. 127–132.
Кульбашна Я., Захарова В. Структура іншомовної компетентності майбутніх фахівців із стоматології. Освітологія. 2018. № 7. С. 157–163.