ОСВІТНІЙ ПОТЕНЦІАЛ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІМИ ФАХІВЦЯМИ ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-22Ключові слова:
медична освіта, теорія та методика навчання, природничі дисципліни, медична і біологічна фізика, візуалізація, освітній YouTube-канал, соціальні мережі, навчальний інструментАнотація
Вміння навчатися самостійно і ефективно – ключова конкурентна перевага, оволодіти якою варто і майбутнім медикам, і сучасним викладачам, які мають постійно удосконалювати свої педагогічні навички та шукати зручні інструменти передачі знань. У статті наведені результати соціологічних досліджень здобувачів вищої медичної освіти першого року навчання, які свідчать, що практично всі студенти при підготовці до занять використовують соціальні мережі і роблять вибір на користь доступних навчальних відеоматеріалів, розміщених на безкоштовному хостингу YouTube. Дійсно, глобальна Інтернет-павутина може бути як «пожирачем часу», так і джерелом цінної інформації та ефективним допоміжним навчальним засобом. Водночас, попри високий рівень затребуваності контенту соціальних мереж для освітніх цілей, частка, що припадає на україномовні наукові та навчальні ресурси досить низька, тому першокурсникам доволі складно самостійно знаходити корисний рецензований матеріал. В роботі обґрунтовано актуальність та своєчасність створення адаптованого під навчальні цілі та узгодженого з чинними освітніми програмами YouTube-каналу з медичної і біологічної фізики з візуалізацією складних для сприйняття фізичних процесів. Такий канал дасть змогу студентам отримувати якісні наукові знання як на аудиторних заняттях, а й, що не менш важливо, під час самостійної навчальної діяльності над опануванням азами навчальної дисципліни та поглибленим вивченням окремих тем. Показано, що при створенні контенту слід дотримуватись основних дидактичних принципів та цілей, що покладаються на фундаментальні природничі дисципліни у системі підготовки майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я: орієнтованість на майбутню професійну діяльність; наочність, системність та послідовність викладу науково обґрунтованої інформації; відповідність сучасному стану розвитку наукових галузей, на яких ґрунтується та чи інша навчальна дисципліна; врахування рівня підготовленості та особливостей сприйняття навчального матеріалу з природничих дисциплін сучасним поколінням студентів.
Посилання
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки URL: https://zakon.rada.gov.ua (дата звернення: 15.09.2024)
Рекомендації щодо змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. МОН-2020. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 15.09.2024)
Корсікова К .Г. Освітні можливості соціальних мереж у процесі навчання майбутніх педагогів. Інноваційна педагогіка. 2019. № 12, т. 1. С. 115–118. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-1.24
Allgaier, Joachim. Science and medicine on YouTube. Second international handbook of Internet research. Springer. 2020. Р. 7–27. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-024-1202-4_1-1
Mohamed M. Mostafa, Ali Feizollah, Nor Badrul Anuar Fifteen years of YouTube scholarly research: knowledge structure, collaborative networks, and trending topics. Multimedia Tools and Applications. Springer. 2023. 82: Р. 12423–12443. DOI: https://doi.org/10.1007/s11042-022-13908-7
Wael Osman1, Fatma Mohamed, Mohamed Elhassan5 and Abdulhadi Shoufan Is YouTube a reliable source of health‑related information? A systematic review. Medical Education. 2022. 22 382. URL: https://link.springer.com/article/10.1186/s12909-022-03446-z
Марценюк М., Козачок В., Богданов О., Бржевська З. Аналіз методів виявлення дезінформації в соціальних мережах за допомогою машинного навчання. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка» 2023. 2(22). С. 148–155. DOI: https://doi.org/10.28925/2663-4023.2023.22.148155
Вольнова Л. М., Камінська А. О., Ляска О. П Вплив соціальних мереж на психічне здоров’я сучасної молоді Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Сер.: Психологія. 2023. Т. 34 (73), № 6. С. 1–5. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.6/01.
Остапович. Н. Використання відео для навчання майбутніх лікарів медичної та біологічної фізики – потреба сьогодення. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2021. 3. С. 225–232, DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.33
Hasas, A., Enayat, W., Hakimi, M., & Ahmady, E. A comprehensive review of ict integration in enhancing physics education. Magneton: Journal Inovasi Pembelajaran Fisika. 2024. 2 (1). P. 36–44. DOI: https://doi.org/10.30822/magneton.v2i1.3106
Бучинська Д. Л. Використання відео в навчальному процесі – потреба сьогодення Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2015. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2015_1_12