ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ КОМП’ЮТЕРИЗОВАНОГО НАВЧАННЯ, ДОПОВНЕНОЇ (AR) ТА ВІРТУАЛЬНОЇ (VR) РЕАЛЬНОСТЕЙ У ДОКЛІНІЧНІЙ СТОМАТОЛОГІЧНІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-12Ключові слова:
доповнена реальність, віртуальна реальність, комп’ютеризоване навчання, цифрова стоматологія, цифрові симуляції, медична освіта, цифрова компетентність, педагогічна ефективність, мультимедійний контент, SWOT-аналіз, дистанційне навчанняАнотація
У статті проаналізовано проблему використання технологій комп’ютеризованого навчання (C-AL), доповненої (AR) та віртуальної (VR) реальностей у доклінічній стоматологічній освіті. Визначено важливість інтеграції цих технологій у навчальні програми стоматологічних факультетів, що відповідає сучасним тенденціям діджиталізації освіти. Показано, що С-AL, AR та VR дозволяють студентам отримувати постійний зворотний зв’язок і моделювати клінічні ситуації, що підвищує їхню мотивацію та залученість у навчальний процес. Виокремлено ключові компоненти C-AL, які включають інтерактивні навчальні модулі та цифрові симуляції. Зазначено, що мультимедійний контент у вигляді текстів, відео та анімацій надає студентам можливість самостійно вивчати стоматологічну анатомію. Досліджено переваги цифрових симуляцій у 2D та 3D форматах. Оцінено вплив цифрових технологій на рівень сприйняття студентами тематичного матеріалу. З’ясовано, що інтерактивні елементи значно підвищують залученість студентів у процес навчання. Виокремлено основні компоненти AR і VR, які мають бути гармонійно інтегровані в освітній процес: технічна сумісність, практична користь, педагогічна ефективність та можливість надання зворотного зв’язку. У статті виокремлено переваги використання цифрових симуляцій, які дозволяють візуалізувати презентовану інформацію, а також сприяють розвитку практичних навичок студентів. Зроблено висновок, що постійне оновлення програмного та апаратного забезпечення для цифрового навчання стоматології, а також створення повноцінних цифрових навчальних класів та інтерактивних лабораторій симуляційного навчання стоматології дозволить зв’язати навчання з клінічними тенденціями у цифровій стоматології, а також сприятиме створенню нових вибіркових курсів. Досліджено, що використання інноваційних цифрових моделей навчання сприятиме створенню ефективного цифрового навчального середовища, в якому студенти зможуть набути необхідних базових клінічних компетентностей, що, у свою чергу, полегшить їхню інтеграцію в професійне середовище. Обґрунтовано необхідність подальших досліджень, щоб максимально ефективно використовувати цифрові технології в освіті стоматологів.
Посилання
Kuchyn I., Reva T., Stuchynska N., Kucherenko I., Mykytenko P., Chkhalo O. Digital competence as a necessary component of the professional competence of pharmaceutical industry employees. Archives of Pharmacy Practice. 2022. № 13(1). Р. 82–87.
Carretero S., Vuorikari R., Punie, Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. EUR 28558 EN. 2017. P. 48. DOI: 10.2760/38842).
Стучинська Н., Матвієнко М. Роль вибіркових дисциплін у формуванні цифрової компетентності майбутніх лікарів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій та загальноосвітній школах. Вип. 88, 2023. С. 138–146, DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.88.25.
Stuchynska N. V., Belous I. V., Mykytenko P. V. Use of modern cloud services in radiological diagnostics training. Wiadomości Lekarskie. Vol. LXXIV, 2021. № 3(2). P. 589–595.
Erdilek D., Gümüştaş B., Güray Efes B. Digitalization era of dental education: A systematic review. Dental and medical problems, 2023. 60(3), 513–525. https://doi.org/10.17219/dmp/156804
Feiner S. K. Augmented reality: a new way of seeing. Scientific American, 2002. 286(4), 48–55. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0402-48
Nassar H. M., Tekian A. Computer simulation and virtual reality in undergraduate operative and restorative dental education: A critical review. Journal of dental education, 2020. 84(7), 812–829. https://doi.org/10.1002/jdd.12138
Moazami F., Bahrampour E., Azar M. R., Jahedi F., Moattari M. Comparing two methods of education (virtual versus traditional) on learning of Iranian dental students: a post-test only design study. BMC medical education, 2014. 14, 45. https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-45
Yip H. K., Smales R. J., Chu F. C., Newsome P. R., Chow T. W. Computer-assisted learning (CAL) in undergraduate clinical dentistry: a review. SADJ : journal of the South African Dental Association = tydskrif van die Suid-Afrikaanse Tandheelkundige Vereniging, 2001. 56(10), 476–480.
Al‐Jewair T. S., Qutub A. F., Malkhassian G., Dempster L. J. A systematic review of computer‐assisted learning in endodontics education. Journal of dental education, 2010. 74(6), 601–611.
Mileman P. A., Van Den Hou W. B., Sanderink G. C. H. Randomized controlled trial of a computer-assisted learning program to improve caries detection from bitewing radiographs. Dentomaxillofacial Radiology, 2003. 32(2), 116–123.
Wenzel A., Matzen L. H., Spin-Neto R., Schropp L. Effect of computer-assisted-learning and simulation clinics on dental students’ cognitive and performance skills: Panoramic image errors related to patient’s head position. Dentomaxillofacial Radiology, 2020. 49(7), 20200154.
Jokstad A. Computer‐assisted technologies used in oral rehabilitation and the clinical documentation of alleged advantages–a systematic review. Journal of oral rehabilitation, 2017. 44(4), 261–290.
Woelber J. P., Hilbert T. S., Ratka-Krüger P. Can easy-to-use software deliver effective e-learning in dental education? A randomised controlled study. European journal of dental education: official journal of the Association for Dental Education in Europe, 2012. 16(3), 187–192. https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2012.00741.x
Ludwig B., Bister D., Schott T. C., Lisson J. A., & Hourfar J. Assessment of two e-learning methods teaching undergraduate students cephalometry in orthodontics. European journal of dental education: official journal of the Association for Dental Education in Europe, 2016. 20(1), 20–25. https://doi.org/10.1111/eje.12135
Towers, A., Field, J., Stokes, C., Maddock, S., & Martin, N. (2019). A scoping review of the use and application of virtual reality in pre-clinical dental education. British dental journal, 226(5), 358–366. https://doi.org/10.1038/s41415-019-0041-0
Urbankova A. Impact of computerized dental simulation training on preclinical operative dentistry examination scores. Journal of dental education, 2010. 74(4), 402–409.
LeBlanc V. R., Urbankova A., Hadavi F., Lichtenthal R. M. A preliminary study in using virtual reality to train dental students. Journal of dental education, 2004. 68(3), 378–383.
Eve E. J., Koo S., Alshihri A. A., Cormier,J., Kozhenikov M., Donoff R. B., Karimbux N. Y. Performance of dental students versus prosthodontics residents on a 3D immersive haptic simulator. Journal of dental education, 2014. 78(4), 630–637.
Soares P. V., de Almeida Milito G., Pereira F. A., Reis B. R., Soares C. J., de Sousa Menezes M., de Freitas Santos-Filho P. C. Rapid prototyping and 3D-virtual models for operative dentistry education in Brazil. Journal of dental education, 2013. 77(3), 358–363.
Zafar S., Siddiqi A., Yasir M., Zachar J. J. Pedagogical development in local anaesthetic training in paediatric dentistry using virtual reality simulator. European archives of paediatric dentistry: official journal of the European Academy of Paediatric Dentistry, 2021. 22(4), 667–674. https://doi.org/10.1007/s40368-021-00604-7
Ahmady S., Kallestrup P., Sadoughi M. M., Katibeh M., Kalantarion M., Amini M., Khajeali N. Distance learning strategies in medical education during COVID-19: A systematic review. Journal of education and health promotion, 2021. 10, 421. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_318_21
Akhras A., ElSaban M., Tamil Selvan V., Alzaabi S. Z., Senok A., Zary N., Ho S. B. An Inquiry-Based Distance Learning Tool for Medical Students Under Lockdown (“COVID-19 Rounds”): Cross-Sectional Study. JMIR medical education, 2023. 9, e40264. https://doi.org/10.2196/40264
Altaf R., Kling M., Hough A., Baig J., Ball A., Goldstein J., Brunworth J., Chau C., Dybas M., Jacobs R. J., Costin J. The Association Between Distance Learning, Stress Level, and Perceived Quality of Education in Medical Students After Transitioning to a Fully Online Platform. Cureus, 2022. 14(4), e24071. https://doi.org/10.7759/cureus.24071
Кучин Ю. Л., Канюра О. А., Мельник В. С., Стучинська Н. В., Микитенко П. В. Симуляційні технології у системі підготовки майбутніх лікарів в умовах Covid-19. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи: Збірник наукових праць. Київ: Видавничий дім «Гельветика». 2022. Вип. 86. С. 132–142.
Kuchyn I. L., Vlasenko O. M., Melnyk V. S., Stuchynska N. V., Mykytenko P. V., Kucherenko I. I. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under Covid-19 conditions. Wiadomości lekarskie. Vol. LXXV, 2022. № 5(1), P. 1117–1122.
Zafar S., Zachar J. J. Evaluation of HoloHuman augmented reality application as a novel educational tool in dentistry. European journal of dental education: official journal of the Association for Dental Education in Europe, 2020. 24(2), 259–265. https://doi.org/10.1111/eje.12492
Cheng L., Kalvandi M., McKinstry S., Maddahi A., Chaudhary A., Maddahi Y., Tavakoli M. Application of DenTeach in Remote Dentistry Teaching and Learning During the COVID-19 Pandemic: A Case Study. Frontiers in robotics and AI, 2021. 7, 611424. https://doi.org/10.3389/frobt.2020.611424
Hatala R., Cook D. A., Zendejas B., Hamstra S. J., Brydges R. Feedback for simulation-based procedural skills training: a meta-analysis and critical narrative synthesis. Advances in health sciences education: theory and practice, 2014. 19(2), 251–272. https://doi.org/10.1007/s10459-013-9462-8
Sigrist R., Rauter G., Riener R., Wolf P. Augmented visual, auditory, haptic, and multimodal feedback in motor learning: a review. Psychonomic bulletin & review, 2013. 20(1), 21–53. https://doi.org/10.3758/s13423-012-0333-8
Zimmermann M., Mörmann W., Mehl A., Hickel R. Teaching dental undergraduate students restorative CAD/CAM technology: evaluation of a new concept. International journal of computerized dentistry, 2019. 22(3), 263–271.
Poblete P., McAleer S., Mason A. G. 3D Technology Development and Dental Education: What Topics Are Best Suited for 3D Learning Resources?. Dentistry journal, 2020. 8(3), 95. https://doi.org/10.3390/dj8030095