НАВЧАЛЬНА АПТЕКА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ: ЗАПОРУКА ОБІЗНАНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ З ФАРМАКОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-3-5Ключові слова:
навчальна аптека, лікарі-стоматологи, гейміфікація, фармакологія, здобувачі освітиАнотація
Для закріплення пройденого матеріалу та наближення до умов реальної практичної діяльності, всебічного вивчення нових лікарських засобів у вересні 2022 року на кафедрі фармакології була відкрита навчальна аудиторія «Університетська аптека». Її завдання полягають у навчанні здобувачів освіти розрізняти ЛЗ та дієтичні добавки, лікарські препарати рецептурного (Rx) та безрецептурного (OTC) відпуску, класифікувати ЛЗ за загальноприйнятою анатомо-терапевтично-хімічною (ATC) класифікацією. Метою дослідження є аналіз ставлення здобувачів освіти стоматологічного факультету до впровадження навчальної аптеки в освітній процес викладання фармакології у Національному медичному університеті імені О. Богомольця. Матеріали та методи дослідження. Було застосовано методи анкетування, математичного аналізу, а також загальнонаукові теоретичні методи: бібліографічний, методи інформаційного синтезу, системного аналізу і узагальнення. Анкета була обговорена та затверджена на методичному засіданні науково-педагогічними працівниками кафедри фармакології. Результати та їх обговорення. Проведення занять в навчальній аптеці є прикладом впровадження елементів гейміфікації в освітній процес, що сприяє візуалізації отриманих здобувачами освіти теоретичних знань, наочно демонструє головні принципи здійснення фармацевтичної опіки, сприяє міжпрофесійній взаємодії між працівниками галузі охорони здоров’я, зокрема між лікарями-стоматологами та фармацевтами, формує у здобувачів освіти комунікативні навички та, найголовніше, закріплює отримані студентами знання в ігровій формі, що передбачає максимальне залучення та мінімальні навчальні втрати (наприклад неуважність студентів, нестійкість їх концентрації уваги під час традиційних практичних занять або академічна недоброчесність під час кінцевого контролю). Висновки. 1) Впровадження інноваційної освітньої технології, що полягає у використанні навчальної аптеки, є важливим елементом, який на змістовно-процесуальному (практичному) та професійному (якісному) рівнях розширює знання та вміння здобувачів освіти під час опанування курсу фармакології. 2) Здобувачі освіти високо оцінюють відпрацювання практичних навичок в навчальній аптеці кафедри, з великим зацікавленням беруть участь у відігріванні кейсових ситуацій, що потребують здійснення фармацевтичної опіки. 3) Науково-педагогічні працівники вважають, що гейміфікація викладання фармакології в навчальній аптеці є яскравим прикладом підвищення наочності та урізноманітнення стандартних практичних занять з фармакології, фактором підвищення ефективності навчання.
Посилання
Lindner K., Blosser G., Cunigan K. Visual versus auditory learning and memory recall performance on short-term versus long-term tests. Modern Psychological Studies. 2009. Vol. 1. No. 15. P. 6.
Зайченко Г. та ін. Інновації у викладанні фармакології: від теорії до практичної імплементації. Київ, 2023. С. 114–115.
В НМУ презентували новий проєкт – університетську аптеку і робоче місце фармацевта / Національний медичний університет імені О. Богомольця. URL: https://nmuofficial.com/news/v-nmu-prezentuvaly-novyj-proyektuniversytetsku-apteku-i-roboche-mistse-farmatsevta (дата звернення: 17.08.2024).
Усе для майбутніх фармацевтів: у НМУ презентували проєкт «Університетська Аптека». Аптека online. URL: https://www.apteka.ua/article/646997 (дата звернення: 17.08.2024).
Навчальна аптека. Medcolpo. URL: https://www.medcolpo.lviv.ua/about/navchalna-apteka (дата звернення: 19.08.2024).
Навчально-виробнича аптека / БДМУ / Головна сторінка. URL: https://www.bsmu.edu.ua/meditsina/navchalnovirobnicha-apteka (дата звернення: 19.08.2024).
dos Reis Lívero F.A. et. al. Playfulness in the classroom: Gamification favor the learning of pharmacology. Education and Information Technologies. 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10350-w (date of access: 24.08.2024).
Shawaqfeh M.S. Gamification as a Learning Method in Pharmacy Education. Journal of Pharmaceutical Care & Health Systems. 2015. S. 2. DOI: https://doi.org/10.4172/2376-0419.s2-004 (date of access: 24.08.2024).