РОЗРОБКА, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ «ПЕРШИЙ НА МІСЦІ ПОДІЇ» В УКРАЇНСЬКИХ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-13Ключові слова:
сценарій-орієнтоване навчання, навчання з надання екстреної допомоги, симуляційна медицина, перша психологічна допомога, студенти-медики, проєкт Erasmus+ SimSАнотація
Проєкт SimS (Симуляційна медицина та сценарій-орієнтоване навчання з невідкладної допомоги), співфінансований Європейським Союзом у межах програми Erasmus+, має на меті вдосконалення навчання з надання першої та екстреної медичної допомоги в Україні. У межах цієї ініціативи розроблено та впроваджено сертифікований навчальний курс для студентів-медиків під назвою «Перший на місці події: перша допомога та психологічна підтримка в надзвичайних ситуаціях», який реалізовано в трьох українських медичних університетах. У статті описано педагогічний підхід та представлено результати оцінювання ефективності курсу. Навчальний курс спільно розроблено викладачами Буковинського державного медичного університету, Харківського національного медичного університету та Одеського національного медичного університету після проходження програми підготовки тренерів під керівництвом європейських експертів. Педагогічний підхід ґрунтувався на методології сценарій-орієнтованого навчання з інтеграцією віртуальних кейсів та практичних симуляційних занять. Такий підхід сприяє дослідницькому навчанню, розвитку клінічного мислення й набуттю як технічних, так і нетехнічних навичок надання невідкладної допомоги, включно з першою психологічною допомогою. Загалом 170 студентів 4–6 курсів успішно завершили курс. Результати оцінювання показали значне підвищення рівня компетентності з надання невідкладної допомоги після проходження навчання. За результатами анкетування виявлено підвищення впевненості студентів у здатності надавати першу психологічну та медичну допомогу та діяти в надзвичайних ситуаціях. Учасники високо оцінили актуальність курсу, якість викладання та загальне навчальне середовище. Отримані результати підтверджують ефективність сценарного й симуляційного навчання в підготовці студентів-медиків до реальних клінічних викликів. Розроблений відповідно до національних і європейських стандартів надання невідкладної допомоги та з акцентом на психологічну безпеку та рефлексивну практику, курс «Перший на місці події» може слугувати масштабованою моделлю підготовки до реагування на невідкладні ситуації, сприяючи розвитку резильєнтності серед майбутніх медичних працівників.
Посилання
Peng M., Su N., Hou R., Geng H., Cai F., Zhong W., Zhang W., Zhong J., Yang Z., Cao W. Evaluation of teaching effect of first-aid comprehensive simulation-based education in clinical medical students. Frontiers in Public Health. 2022. Vol. 10. Article 909889. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.909889.
See P. J., Ong C., Poon N., Soh K. H., Tan S. G., Dhaliwal S. S. Scenario-based simulation training for incident management: For whom and how. Policing: A Journal of Policy and Practice. 2024. Vol. 18. P. 132. https://doi.org/10.1093/police/paae132.
Shrivastava S., Shrivastava P. Inclusion of scenario-based teaching in undergraduate medical education. MRIMS Journal of Health Sciences. 2021. Vol. 9. P. 147–150. https://doi.org/10.4103/mjhs.mjhs_26_21.
Breen N., Egan M., Headon M., Bury G., Steele M. Scenario-based emergency care training and improvement in confidence levels of pre-graduation senior medical students. Resuscitation. 2012. Vol. 83. P. e105. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2012.08.272.
Thilakasiri K., Sigera C., Peiris A., Weeratunge P., Katulanda P. A cross-sectional study on the effectiveness of simulationbased learning in emergency medicine for medical undergraduates in a low-middle income country during the COVID-19 pandemic. International Journal of Healthcare Simulation. 2021. Vol. 1. P. A80. https://doi.org/10.54531/pbnr8697.
Elendu C., Amaechi D. C., Okatta A. U., Amaechi E. C., Elendu T. C., Ezeh C. P., Elendu I. D. The impact of simulationbased training in medical education: A review. Medicine. 2024. Vol. 103, № 27. Article e38813. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000038813.
Jakobsen R., Gran S., Grimsmo B., Arntzen K., Fosse E., Frich J., Hjortdahl P. Examining participant perceptions of an interprofessional simulation-based trauma team training for medical and nursing students. Journal of Interprofessional Care. 2018. Vol. 32. P. 80–88. https://doi.org/10.1080/13561820.2017.1376625.
Lavanya K., Somu L., Mishra S. Effectiveness of scenario-based roleplay as a method of teaching soft skills for undergraduate medical students. International Journal of Applied and Basic Medical Research. 2024. Vol. 14. P. 78–84. https://doi.org/10.4103/ijabmr.ijabmr_431_23.
Moll-Khosrawi P., Küllmei J., Zöllner C., Schulte-Uentrop L. Efficacy of an integrated simulation-based education approach to train non-technical skills in medical undergraduate students. Education Sciences. 2023. Vol. 13, № 9. P. 853. https://doi.org/10.3390/educsci13090853.
Everly G. S. Jr., Lating J. M. Psychological first aid (PFA) and disasters. International Review of Psychiatry. 2021. Vol. 33, № 8. P. 718–727. https://doi.org/10.1080/09540261.2021.2016661.
Fennig M. The importance and implementation of psychological first aid in emergency mental health response. International Journal of Emergency Mental Health and Human Resilience. 2025. Vol. 27, № 1. P. 01–02. 10.4172/1522-4821.1000674.
Kouvatsou Z., Degermedgoglou G., Karamagioli E., Pikoulis E. Psychological first aid training of police officers. Journal of Police and Criminal Psychology. 2022. Vol. 37. P. 856–862. https://doi.org/10.1007/s11896-022-09523-9.
Wang L., Norman I., Xiao T., Li Y., Leamy M. Psychological first aid training: A scoping review of its application, outcomes and implementation. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021. Vol. 18, № 9. Article 4594. https://doi.org/10.3390/ijerph18094594.
Chivers D. J. Psychological first aid training could help manage acute stress in junior doctors. BMJ. 2023. Vol. 380. Article 591. https://doi.org/10.1136/bmj.p591.
Kılıç N., Şimşek N. The effects of psychological first aid training on disaster preparedness perception and self-efficacy. Nurse Education Today. 2019. Vol. 83. Article 104203. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104203.
Ting C. H., Chen Y. Y., Voon S. P., Rahman M. M. The effects of psychological first aid training on knowledge, perceived ability using the skill, and quality of life among medical students. IIUM Medical Journal Malaysia. 2024. Vol. 23, № 4. https://doi.org/10.31436/imjm.v23i04.2486.
Kononowicz A. A., Woodham L. A., Edelbring S., Stathakarou N., Davies D., Saxena N., Tudor Car L., Carlstedt-Duke J., Car J., Zary N. Virtual patient simulations in health professions education: Systematic review and meta-analysis by the Digital Health Education Collaboration. Journal of Medical Internet Research. 2019. Vol. 21, № 7. Article e14676. https://doi.org/10.2196/14676.
Plackett R., Kassianos A. P., Mylan S., Kambouri M., Raine R., Sheringham J. The effectiveness of using virtual patient educational tools to improve medical students’ clinical reasoning skills: A systematic review. BMC Medical Education. 2022. Vol. 22, № 1. Article 365. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03410-x.
Stathakarou N., Kononowicz A. A., Mattsson E., Karlgren K. Gamification in the design of virtual patients for Swedish military medics to support trauma training: Interaction analysis and semistructured interview study. JMIR Serious Games. 2024. Vol. 12. Article e63390. https://doi.org/10.2196/63390.
Jay R., Sandars J., Patel R., Leonardi-Bee J., Ackbarally Y., Bandyopadhyay S., Faraj D., O’Hanlon M., Brown J., Wilson E. The use of virtual patients to provide feedback on clinical reasoning: A systematic review. Academic Medicine. 2025. Vol. 100, № 2. P. 229–238. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000005908.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





