МЕТОДОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА АСПІРАНТІВ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2025-3-2Ключові слова:
методологія, розвиток, творчість, аспірант, штучний інтелектАнотація
Статтю присвячено одній із найскладніших тем. Не випадково, що у 2025 р. питання методології наукових досліджень стали обов’язковим компонентом вступу в аспірантуру (ЄВВ). Окремого обговорення потребує «Програма єдиного вступного випробування з методології наукових досліджень», затверджена 19.05.2025 р. (наказ № 740). Автори пропонують звернути увагу на чотири основні розділи: наука та наукові дослідження в сучасному світі; загальне уявлення про методологію наукового дослідження; система організації наукової діяльності; оприлюднення наукових досліджень. На нашу думку, у майбутньому цей перелік необхідно доповнити методологічними аспектами особистості дослідника, щоб не повторити проблему тоталітарної педагогіки, у якій є все, але немає дитини. Це своєрідна модель, яка не лише визначає правила вступу, а й у майбутньому слугуватиме взірцем для переходу на якісно вищий рівень дисертанта. Питання методологічної культури визначатиме майбутнє вітчизняної науки. Не випадково в грудні 2017 р. в ювілейній доповіді експерти Римського клубу поставили завдання про поступовий перехід до «інтегрального мислення», що також є проблемою методологічного рівня. Фахівці звертають увагу на динаміку змін. Представники одного покоління стали свідками переходу від перших комп’ютерів до інтернету і, врешті, штучного інтелекту, який стає повсякденною реальністю. Складність підготовки аспірантів зумовлена також тим, що в процесі навчання він повинен засвоїти дві рівнозначні спеціальності. По-перше, це дослідницька робота, творчий пошук новаторських ідей. По-друге, не менш важливим є процес становлення успішного викладача, який розуміє закономірності навчального процесу, має достатній рівень дидактичної культури. Розуміння теоретичних засад методології, сприятиме виконанню цих завдань, особистісному самовдосконаленню.
Посилання
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене й виправлене. Рівне : Волинські обереги. 2011. 282 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ; Вінниця : ТОВ фірма «Планер». 2010. 308 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. Рівне : Волинські обереги. 2012. 192 с.
Ничкало Н. Методологічне дозрівання в наукових пошуках: теорія і практика. URL: https://lib.iitta.gov.ua/711278/1/68%20(2).pdf.
Ничкало Н. Г. Методологічна культура у науковому зростанні педагога-дослідника. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 22–29.
Сухомлинська О. Історико-педагогічне дослідження та його «околиці». Шлях освіти. 2005. № 4. С. 43–47.
Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес в Україні: регіональний вимір. URL: https://lib.iitta.gov.ua/9012/1/
Сухомлинська О. В. Методологія дослідження історико-педагогічних реалій другої половини XX століття. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint.971.pdf.
Сухомлинська О. В. Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру. Зб. наук. праць до 10-річчя АПН України. Ч. 1. Харків : ОВС. 2002. С. 37–54.
Вихрущ В. О., Козловський Ю. М. Методологія та методика наукового дослідження. Львів : Видавництво Львівської політехніки. 2020. 336 с.
Сисоєва С. О. Методологія досліджень в галузі освіти. Програма навчальної дисципліни. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2016. 17 с.
Самсонова О. О. Методологічні аспекти управління науково-дослідною діяльністю майбутніх фахівців. URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/2da52b55-cb03-418a-a960-11e6d5452a3a/content
Козубцов І. М. Концепція розвитку методологічної компетентності аспіранта військового вищого навчального закладу. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України: електрон. наук. фах. вид. 2014. №1. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2014_1_6.pdf
Бержанір А. Формування філософсько-методологічної культури майбутніх докторів філософії. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. Вип. 2 (7). С. 299–307.
Олійник І. В. Методологічні підходи формування дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії в умовах аспірантури. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2022. № 2 (24). С. 60–71.
Нічуговська Л. Розвиток методологічної компетентності аспірантів в умовах університетського середовища. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2024. 2. C. 38–43.
Дубасенюк O. A. Формування методологічної культури молодого дослідника у процесі його наукового становлення у сфері педагогіки. Професійна освіта: педагогіка і психологія / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. Ченстохова – Київ, 2009. Вип. XI. URL: http://eprints.zu.edu.ua/8465/1/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%B8.pdf.
Дубасенюк О. А., Вознюк О. В. Формування дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти засобами педагогічного проектування. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. Вип. 2 (126). С. 141–151.
Дубасенюк О. А., Вознюк О. В., Пастовенський О. В. Формування методологічної культури здобувачів педагогічної освіти як мотиваційна основа їх професійного та особистісного акмезростання. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2024. Вип. 2 (117). С. 88–100.
Бідюк Н. М., Третько В. В. Підготовка докторів філософії в галузі освіти: досвід Великої Британії. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Випуск 60. URL: file:///C:/Users/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%B9/Downloads/PIDGOTOVKA_DOKTORIV_FILOSOFII_V_GALUZI_OSVITI_DOSV.pdf.
Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 16–17 квітня 2019 року / Міністерство освіти і науки України, СумДПУ ім. А. С. Макаренка ; Департамент освіти Сумської обласної державної адміністрації ; [редкол.: А. А. Сбруєва, Т. М. Дегтяренко, С. Б. Кузікова та ін.]. Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. Т. 1. 208 с.
Городинська О. Методологічна культура як важливий чинник становлення сучасного вчителя іноземної мови. URL: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/188304/187621.
Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер. 2008. 1040 с.
Кравцов В. Методологічна компетентність як показник формування методологічної культури майбутнього вчителя. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/83100052.pdf
Кравцов В. О. Формування методологічної культури як чинник ефективної соціалізації майбутнього вчителя. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. Кіровоград, 2010. Вип. 14. С. 183–187.
Козубцов І. М. Концепція розвитку методологічної компетентності аспіранта військового вищого навчального закладу. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України: електрон. наук. фах. вид. 2014. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2014_1_6.pdf
Лаврентьєва О. О. Методологічна культура вчителя: у пошуках концептів професійної діяльності. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі : монографія/ кол. авторів; ред. О. О. Лаврентьєвої, О. П. Крупського, Є. В. Намлієва. Дніпропетровськ : Акцент ПП, 2014. С. 170–185.
Методологічні засади педагогічного дослідження : монографія. за заг. ред. В. С. Курила, Є. М. Хрикова ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Та-раса Шевченка». Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка». 2013. 248 с.
Освітологія: фахова підготовка : навчально-методичний посібник / за ред. В. О. Огнев’юка. Київ : ВП «Едельвейс». 2014. 612 с.
Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження : монографія. Харків. 2018. 294 с.
Лимар Л. В. Основні технології дистанційного навчання майбутніх докторів філософії. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2023. Вип. 2. С. 25–30.
Лимар Л. В. Формування англомовної комунікативної академічної та фахової компетентності майбутніх докторів філософії галузі «Охорона здоров’я» засобами дистанційного навчання. URL: https://www.uacademic.info/ua/document/0524U000376.
Гетьман О. І. Наука та мистецтво ефективної комунікації в медицині. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2023. Вип. 1. С. 9–14.
Литвиненко Н. П., Місник Н. В. Організація взаємодії викладача та студентів під час інтерактивних навчальних практик. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2023. Вип. 1. С. 30–35.
Марушко Ю., Хомич О., Умрик М., Струтинська О., Злобинець А. Особливості використання штучного інтелекту в практичній медицині: погляд студентів медиків. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. Вип. 4. С. 62–69.
Матвієнко М. М. Технології штучного інтелекту як складова цифрової компетенції майбутніх лікарів. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. Вип. 1. С. 23–29.
Меленевич А. Я., Садовенко О. Л., Бабічева О. О., Брек В. В., Латогуз Ю. І, Прохоренко В. Л. Трансформація медичної освіти під впливом інтеграції штучного інтелекту у проблемно-орієнтоване та симуляційне навчання. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. Вип. 4. С. 79–86.
Стучинська Н. В., Паламарчук Ю. В. Формування цифрової компетентності майбутніх стоматологів. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. Вип. 2. С. 43–48.
Терентюк В. Г., Кучеренко І. І., Матукова-Ярига Д. Г. Роль та значення розвитку цифрових компетентностей працівників охорони здоров’я, здобувачів медичної та фармацевтичної освіти та науково-педагогічних працівників закладів вищої медичної освіти в умовах цифровізації та цифрової трансформації охорони здоров’я. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. Вип. 3. С. 105–110.
Вихрущ А. В. Періодизація розвитку дидактичних систем. Медична освіта, 2023. №2. С. 11–17.
Вихрущ А. В. Методологічна культура здобувачів у закладах вищої освіти. Педагогічна наука і освіта ХХІ століття. 2025. № 4. С. 17–30.
Вихрущ А. В. Велика гра Германа Гессе. Закарпатські філологічні студії. 2024. Випуск 35. Т. 2. С. 316–322.
Вихрущ А. В. Комп’ютерний інтелект і … творчість. Studia methodologica, No. 59. 2025. С. 79–89.
Вихрущ А. В. Штучний інтелект і самотність: особистісний вимір. Закарпатські філологічні студії 2024. Вип. 37. С. 298–305.
Вихрущ А. В. Інтегральне мислення: минуле і майбутнє. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності: збірник матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 10–11 жовтня 2024 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В. 2024. С. 76–77.
Програма єдиного вступного випробування з методології наукових досліджень. URL: https://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2025/05/Programa-yedynogo-vstupnogo-vyprobuvannya-z-metodologiyi-naukovyh-doslidzhen.pdf.
ЄВВ. Приклади завдань. URL: https://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2025/06/YEVV-na-sajt_merged.pdf.
Кучин Ю. Л., Лимар Л. В. Перспективи підготовки викладачів медичних закладів вищої освіти в Україні: досвід та шляхи вдосконалення. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2025. Вип. 1. С. 3–10.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





